The Singapore LGBT encyclopaedia Wiki

This wiki's URL has been migrated to the primary fandom.com domain.Read more here

READ MORE

The Singapore LGBT encyclopaedia Wiki
Advertisement

Time is an American weekly news magazine and news website published and based in New York City. It was first published in New York City on March 3, 1923, and for many years it was run by its influential co-founder Henry Luce. A European edition (Time Europe, formerly known as Time Atlantic) is published in London and also covers the Middle East, Africa, and, since 2003, Latin America. An Asian edition (Time Asia) is based in Hong Kong.[1] The South Pacific edition, which covers Australia, New Zealand, and the Pacific Islands, is based in Sydney. In December 2008, Time discontinued publishing a Canadian advertiser edition.[2]

As of 2012, Time had a circulation of 3.3 million, making it the 11th-most circulated magazine in the United States, and the second-most circulated weekly behind People In July 2017, its circulation was 3,028,013; this was cut down to 2 million by late 2017. The print edition has a readership of 26 million, 20 million of whom are based in the United States. Template:Citation needed

Formerly published by New York City-based Time Inc., since November 2018 Time has been published by TIME USA, LLC, owned by Marc Benioff, who acquired it from Meredith Corporation.

History[]

File:Time Magazine - first cover.jpg

The first issue of Time (March 3, 1923), featuring Speaker Joseph G. Cannon.

Since its debut in New York City on March 3, 1923, Time magazine was first published based in New York City by Briton Hadden and Henry Luce, making it the first weekly news magazine in the United States.[3] The two had previously worked together as chairman and managing editor, respectively, of the Yale Daily News. They first called the proposed magazine Facts. They wanted to emphasize brevity, so that a busy man could read it in an hour. They changed the name to Time and used the slogan "Take Time – It's Brief".[4] Hadden was considered carefree and liked to tease Luce. He saw Time as important, but also fun, which accounted for its heavy coverage of celebrities and politicians, the entertainment industry and pop culture, criticizing it as too light for serious news.

It set out to tell the news through people, and for many decades through the late 1960s, the magazine's cover depicted a single person. More recently, Time has incorporated "People of the Year" issues which grew in popularity over the years. Notable mentions of them were Barack Obama, Steve Jobs, etc. The first issue of Time was published on March 3, 1923, featuring Joseph G. Cannon, the retired Speaker of the House of Representatives, on its cover; a facsimile reprint of Issue No. 1, including all of the articles and advertisements contained in the original, was included with copies of the February 28, 1938 issue as a commemoration of the magazine's 15th anniversary.[5] The cover price was 15¢ (equivalent to $Template:Inflation in Template:Inflation-year). On Hadden's death in 1929, Luce became the dominant man at Time and a major figure in the history of 20th-century media. According to Time Inc.: The Intimate History of a Publishing Enterprise 1972–2004 by Robert Elson, "Roy Edward Larsen [...] was to play a role second only to Luce's in the development of Time Inc". In his book, The March of Time, 1935–1951, Raymond Fielding also noted that Larsen was "originally circulation manager and then general manager of Time, later publisher of Life, for many years president of Time Inc., and in the long history of the corporation the most influential and important figure after Luce".Template:Citation needed

Around the time they were raising $100,000 from wealthy Yale alumni such as Henry P. Davison, partner of J.P. Morgan & Co., publicity man Martin Egan and J.P. Morgan & Co. banker Dwight Morrow, Henry Luce, and Briton Hadden hired Larsen in 1922 – although Larsen was a Harvard graduate and Luce and Hadden were Yale graduates. After Hadden died in 1929, Larsen purchased 550 shares of Time Inc., using money he obtained from selling RKO stock which he had inherited from his father, who was the head of the Benjamin Franklin Keith theatre chain in New England. However, after Briton Hadden's death, the largest Time, Inc. stockholder was Henry Luce, who ruled the media conglomerate in an autocratic fashion, "at his right hand was Larsen", Time's second-largest stockholder, according to Time Inc.: The Intimate History of a Publishing Enterprise 1923–1941. In 1929, Roy Larsen was also named a Time Inc. director and vice president. J. P. Morgan retained a certain control through two directorates and a share of stocks, both over Time and Fortune. Other shareholders were Brown Brothers W. A. Harriman & Co., and the New York Trust Company (Standard Oil).Template:Citation needed

The Time Inc. stock owned by Luce at the time of his death was worth about $109 million, and it had been yielding him a yearly dividend of more than $2.4 million, according to Curtis Prendergast's The World of Time Inc.: The Intimate History of a Changing Enterprise 1957–1983. The Larsen family's Time stock was worth around $80 million during the 1960s, and Roy Larsen was both a Time Inc. director and the chairman of its executive committee, later serving as Time's vice chairman of the board until the middle of 1979. According to the September 10, 1979, issue of The New York Times, "Mr. Larsen was the only employee in the company's history given an exemption from its policy of mandatory retirement at age 65."

After Time magazine began publishing its weekly issues in March 1923, Roy Larsen was able to increase its circulation by using U.S. radio and movie theaters around the world. It often promoted both Time magazine and U.S. political and corporate interests. According to The March of Time, as early as 1924, Larsen had brought Time into the infant radio business with the broadcast of a 15-minute sustaining quiz show entitled Pop Question which survived until 1925". Then, in 1928, Larsen "undertook the weekly broadcast of a 10-minute programme series of brief news summaries, drawn from current issues of Time magazine [...] which was originally broadcast over 33 stations throughout the United States".Template:Citation needed

Larsen next arranged for a 30-minute radio program, The March of Time, to be broadcast over CBS, beginning on March 6, 1931. Each week, the program presented a dramatisation of the week's news for its listeners, thus Time magazine itself was brought "to the attention of millions previously unaware of its existence", according to Time Inc.: The Intimate History of a Publishing Enterprise 1923–1941, leading to an increased circulation of the magazine during the 1930s. Between 1931 and 1937, Larsen's The March of Time radio program was broadcast over CBS radio and between 1937 and 1945 it was broadcast over NBC radio – except for the 1939 to 1941 period when it was not aired. People Magazine was based on Time's People page.

In 1987, Jason McManus succeeded Henry Grunwald as editor-in-chief[6] and oversaw the transition before Norman Pearlstine succeeded him in 1995. In 1989, when Time, Inc. and Warner Communications merged, Time became part of Time Warner, along with Warner Bros.In 2000, Time became part of AOL Time Warner, which reverted to the name Time Warner in 2003.

In 2007, Time moved from a Monday subscription/newsstand delivery to a schedule where the magazine goes on sale Fridays, and is delivered to subscribers on Saturday. The magazine actually began in 1923 with Friday publication.

During early 2007, the year's first issue was delayed for roughly a week due to "editorial changes", including the layoff of 49 employees.[7]

In 2009, Time announced that they were introducing a personalized print magazine, Mine, mixing content from a range of Time Warner publications based on the reader's preferences. The new magazine met with a poor reception, with criticism that its focus was too broad to be truly personal.[8]

The magazine has an online archive with the unformatted text for every article published. The articles are indexed and were converted from scanned images using optical character recognition technology. The minor errors in the text are remnants of the conversion into digital format.

Time Inc. and Apple have come to an agreement wherein U.S. subscribers to Time will be able to read the iPad versions for free, at least until the two companies sort out a viable digital subscription model.[9]Template:Clarify

In January 2013, Time Inc. announced that it would cut nearly 500 jobs – roughly 6% of its 8,000 staff worldwide.[10] Although Time magazine has maintained high sales, its ad pages have declined significantly over time.[11]

Also in January 2013, Time Inc. named Martha Nelson as the first female editor-in-chief of its magazine division.[12] In September 2013, Nancy Gibbs was named as the first female managing editor of Time magazine.[12]

In November 2017, Meredith Corporation announced its acquisition of Time, Inc., backed by Koch Equity Development.[13] In March 2018, only six weeks after the closure of the sale, Meredith announced that it would explore the sale of Time and sister magazines Fortune, Money, Sports Illustrated, since they did not align with the company's lifestyle brands.[14]

In 2017, editor and journalist Catherine Mayer, who also founded the Women's Equality Party in the UK, sued Time through attorney Ann Olivarius for sex and age discrimination.[15] The suit was resolved in 2018.[16]

In September 2018, Meredith Corporation announced that it would re-sell Time to Marc Benioff and his wife Lynne for $190 million, which was completed on October 31, 2018. Although Benioff is the chairman and co-CEO of Salesforce.com, Time will remain separate from the company, and Benioff will not be involved in its daily operations.[17][18] The sale was completed on October 31, 2018. Time USA, LLC the parent company of the magazine is owned by Marc Benioff.

Circulation[]

During the second half of 2009, the magazine had a 34.9% decline in newsstand sales.[19] During the first half of 2010, another decline of at least one-third in Time magazine sales occurred. In the second half of 2010, Time magazine newsstand sales declined by about 12% to just over 79,000 copies per week.Template:Citation needed

As of 2012, it had a circulation of 3.3 million, making it the 11th-most circulated magazine in the United States, and the second-most circulated weekly behind People.[20] As of July 2017, its circulation was 3,028,013.[21] In October 2017, Time cut its circulation to two million.[22] The print edition has a readership of 26 million, 20 million of whom are based in the United States.

Style[]

Time initially possessed a distinctive writing style, making regular use of inverted sentences. This was parodied in 1936 by Wolcott Gibbs in The New Yorker: "Backward ran sentences until reeled the mind [...] Where it all will end, knows God!"[23]

Until the mid-1970s, Time had a weekly section called "Listings", which contained capsule summaries and/or reviews of then-current significant films, plays, musicals, television programs, and literary bestsellers similar to The New Yorker's "Current Events" section.[24]

Time is also known for its signature red border, first introduced in 1927.[25] The border has only been changed six times since 1927:

  • The issue released shortly after the September 11 attacks on the United States featured a black border to symbolize mourning. However, this was a special "extra" edition published quickly for the breaking news of the event; the next regularly scheduled issue contained the red border.
  • The April 28, 2008, Earth Day issue, dedicated to environmental issues, contained a green border.[26]
  • The September 19, 2011, issue, commemorating the 10th anniversary of September 11 attacks, had a metallic silver border.
  • Another silver border was used in the December 31, 2012, issue, noting Barack Obama's selection as Person of the Year.
  • The November 28/December 5, 2016, issue, also featuring a silver border covering the Most Influential Photos of All Time.
  • The June 15, 2020, issue of the protests surrounding the death of George Floyd is the first time the red border of TIME includes the names of people. The cover, by artist Titus Kaphar, depicts an African-American mother holding her child.
  • The September 21 & 28, 2020, issue on the American response to the coronavirus pandemic featured a black border.[27]

Former president Richard Nixon has been among the most frequently-featured on the front page of Time, having appeared 55 times from the August 25, 1952 issue to the May 2, 1994 issue.[28]

In 2007, Time engineered a style overhaul of the magazine. Among other changes, the magazine reduced the red cover border to promote featured stories, enlarged column titles, reduced the number of featured stories, increased white space around articles, and accompanied opinion pieces with photographs of the writers. The changes were met with both criticism and praise.[29][30][31]

In October 2020, for the first time in its 97-year history, Time magazine is replacing the logo on the cover.[32] "Few events will shape the world to come more than the result of the upcoming US presidential election" Edward Felsenthal, Time’s editor-in-chief and chief executive wrote.

Special editions[]

Person of the Year[]

Main article: Time Person of the Year

TimeTemplate:'s most famous feature throughout its history has been the annual "Person of the Year" (formerly "Man of the Year") cover story, in which Time recognizes the individual or group of individuals who have had the biggest impact on news headlines over the past 12 months. The distinction is supposed to go to the person who, "for good or ill", has most affected the course of the year; it is, therefore, not necessarily an honor or a reward. In the past, such figures as Adolf Hitler and Joseph Stalin have been Man of the Year.

In 2006, Person of the Year was designated as "You", a move that was met with split reviews. Some thought the concept was creative; others wanted an actual person of the year. Editors Pepper and Timmer reflected that, if it had been a mistake, "we're only going to make it once".[33]

In 2017, Time named The Silence Breakers, people who came forward with personal stories of sexual harassment, as Person of the Year.[34]

Time 100[]

Main article: Time 100

In recent years, Time has assembled an annual list of the 100 most influential people of the year. Originally, they had made a list of the 100 most influential people of the 20th century. These issues usually have the front cover filled with pictures of people from the list and devote a substantial amount of space within the magazine to the 100 articles about each person on the list. In some cases, over 100 people have been included, as when two people have made the list together, sharing one spot.

The magazine also compiled "All-TIME 100 best novels" and "All-TIME 100 best movies" lists in 2005,[35][36][37] "The 100 Best TV Shows of All-TIME" in 2007,[38] and "All-TIME 100 Fashion Icons" in 2012.[39]

In February 2016, Time mistakenly included the male author Evelyn Waugh on its "100 Most Read Female Writers in College Classes" list (he was 97th on the list). The error created much media attention and concerns about the level of basic education among the magazine's staff.[40] Time later issued a retraction.[40] In a BBC interview with Justin Webb, Professor Valentine Cunningham of Corpus Christi College, Oxford, described the mistake as "a piece of profound ignorance on the part of Time magazine".[41]

Red X covers[]

File:Time Magazine red X covers.jpg

Time red X covers: from left to right, Adolf Hitler, Saddam Hussein, Abu Musab al-Zarqawi, and Osama bin Laden

During its history, on five nonconsecutive occasions, Time has released a special issue with a cover showing an X scrawled over the face of a man or a national symbol. The first Time magazine with a red X cover was released on May 7, 1945, showing a red X over Adolf Hitler's face. The second X cover was released more than three months later on August 20, 1945, with a black X (to date, the magazine's only such use of a black X) covering the flag of Japan, representing the recent surrender of Japan and which signaled the end of World War II. Fifty-eight years later, on April 21, 2003, Time released another issue with a red X over Saddam Hussein's face, two weeks after the start of the Invasion of Iraq. On June 13, 2006, Time magazine printed a red X cover issue following the death of Abu Musab al-Zarqawi in a U.S. airstrike in Iraq. The most recent red X cover issue of Time was published on May 2, 2011, after the death of Osama bin Laden.[42] The next red X cover issue of Time will feature a red X scrawled over the year 2020 and the declaration “the worst year ever”.[43][44]

[]

The November 02, 2020 issue of the U.S. edition of Time is the first time that the cover logo "Time" was not used. The issue's cover had a replacement logo "Vote" along with artwork by Shepard Fairey, of a voter wearing a pandemic face mask, and accompanied by information on how to vote. The magazine's Editor-in-Chief and CEO of TIME Edward Felsenthal explained this decision for a one-time cover logo change as a "rare moment, one that will separate history into before and after for generations.[45]

Time for Kids[]

Main article: Time for Kids

Time for Kids is a division magazine of Time that is especially published for children and is mainly distributed in classrooms. TFK contains some national news, a "Cartoon of the Week", and a variety of articles concerning popular culture. An annual issue concerning the environment is distributed near the end of the U.S. school term. The publication rarely exceeds ten pages front and back.

Time LightBox[]

Time LightBox is a photography blog created and curated by Time's photo department that was launched in 2011.[46] In 2011, Life picked LightBox for its Photo Blog Awards.[47]

Staff[]

File:Time Field Operations at Casper Events Center in Casper, Wyoming.jpg

Time Field Operations in Casper, Wyoming during the 2017 total solar eclipse

Richard Stengel was the managing editor from May 2006 to October 2013, when he joined the U.S. State Department.[48][49] Nancy Gibbs was the managing editor from September 2013 until September 2017.[49] She was succeeded by Edward Felsenthal, who had been Time's digital editor.[50]

Editors[]

  • Briton Hadden (1923–1929)
  • Henry Luce (1929–1949)
  • T. S. Matthews (1949–1953)
  • Roy Alexander (1960–1966)

Managing editors[]

Template:Refimprove

Managing Editor Editor From Editor To
John S. Martin[51] 1929 1937
Manfred Gottfried[51] 1937 1943
T. S. Matthews[51] 1943 1949
Roy Alexander 1949 1960
Otto Fuerbringer 1960 1968
Henry Grunwald 1968 1977
Ray Cave 1979 1985
Jason McManus 1985 1987
Henry Muller 1987 1993
James R. Gaines 1993 1995
Walter Isaacson 1996 2001
Jim Kelly 2001 2005
Richard Stengel 2006 2013
Nancy Gibbs 2013 2017
Edward Felsenthal 2017 present

Notable contributors[]

  • Aravind Adiga, Time correspondent for three years, winner of the 2008 Man Booker Prize for fiction
  • James Agee, book and movie editor for Time
  • Curt Anderson, Member of the Maryland House of Delegates
  • Ann Blackman, deputy news chief in Washington[52]
  • Ian Bremmer, current Editor-at-Large
  • Margaret Carlson, the first female columnist for Time
  • Robert Cantwell, writer, editor 1936—1941
  • Whittaker Chambers, writer, senior editor 1939—1948
  • Richard Corliss, film critic for the magazine since 1980
  • Brad Darrach, film critic
  • Nigel Dennis, drama critic
  • John Gregory Dunne, reporter; later author and screenwriter
  • Peter Economy, author and editor
  • Alexander Eliot, art editor from 1945 to 1961, author of 18 books on art, mythology, and history, including Three Hundred Years of American Painting, published by Time-Life Books
  • John T. Elson, religion editor who wrote famous 1966 "Is God Dead?" cover story
  • Dean E. Fischer, reporter and editor, 1964–81
  • Nancy Gibbs, essayist and editor-at-large; has written more than 100 Time cover stories
  • Lev Grossman, wrote primarily about books and technology for the magazine
  • Deena Guzder, a human rights journalist and author
  • Wilder Hobson, reporter in 1930s and '40s
  • Robert Hughes, Time's long-tenured art critic
  • Pico Iyer, essayist and novelist, essayist for Time since 1986
  • Alvin M. Josephy Jr., photo editor 1952–60; also a historian and Hollywood screenwriter
  • Weldon Kees, critic
  • Joe Klein, author (Primary Colors) and a Time columnist who wrote the "In the Arena" column
  • Louis Kronenberger, drama critic 1938–1961
  • Andre Laguerre, Paris bureau chief 1948–1956, London bureau chief 1951–1956, also wrote about sports for Time; later longtime managing editor of Sports Illustrated
  • Nathaniel Lande, author, filmmaker, and former creative director of Time
  • Will Lang Jr. 1936–1968, Time Life International
  • Marshall Loeb, writer and editor from 1956 through 1980
  • John Moody, Vatican and Rome correspondent 1986 through 1996
  • Jim Murray, West Coast correspondent 1948–1955
  • Lance Morrow, backpage essayist from 1976 through 2000
  • Roger Rosenblatt, essayist from 1979 until 2006
  • Richard Schickel, film critic from 1965 through 2010
  • Hugh Sidey, political reporter and columnist, beginning in 1957
  • Donald L. Barlett and James B. Steele, investigative reporters who won two National Magazine Awards while at Time
  • Joel Stein, columnist who wrote the Joel 100 just after Time Magazine's Most Influential issue in 2006
  • Calvin Trillin, food writer, was a reporter for Time from 1960 to 1963
  • David Von Drehle, current Editor-at-Large
  • Lasantha Wickrematunge, journalist
  • Robert Wright, contributing editor
  • Fareed Zakaria, current Editor-at-Large

Snapshot: 1940 editorial staff[]

In 1940, William Saroyan lists the full Time editorial department in the play, Love's Old Sweet Song.[53]

This 1940 snapshot includes:

  • Editor: Henry R. Luce
  • Managing Editors: Manfred Gottfried, Frank Norris, T.S. Matthews
  • Associate Editors: Carlton J. Balliett Jr., Robert Cantwell, Laird S. Goldsborough, David W. Hulburd Jr., John Stuart Martin, Fanny Saul, Walter Stockly, Dana Tasker, Charles Weretenbaker
  • Contributing Editors: Roy Alexander, John F. Allen, Robert W. Boyd Jr., Roger Butterfield, Whittaker Chambers, James G. Crowley, Robert Fitzgerald, Calvin Fixx, Walter Graebner, John Hersey, Sidney L. James, Eliot Janeway, Pearl Kroll, Louis Kronenberger, Thomas K. Krug, John T. McManus, Sherry Mangan, Peter Matthews, Robert Neville, Emeline Nollen, Duncan Norton-Taylor, Sidney A. Olson, John Osborne, Content Peckham, Green Peyton, Williston C. Rich Jr., Winthrop Sargeant, Robert Sherrod, Lois Stover, Leon Svirsky, Felice Swados, Samuel G. Welles Jr., Warren Wilhelm, and Alfred Wright Jr.
  • Editorial Assistants: Ellen May Ach, Sheila Baker, Sonia Bigman, Elizabeth Budelrnan, Maria de Blasio, Hannah Durand, Jean Ford, Dorothy Gorrell, Helen Gwynn, Edith Hind, Lois Holsworth, Diana Jackson, Mary V. Johnson, Alice Lent, Kathrine Lowe, Carolyn Marx, Helen McCreery, Gertrude McCullough, Mary Louise Mickey, Anna North, Mary Palmer, Tabitha Petran, Elizabeth Sacartoff, Frances Stevenson, Helen Vind, Eleanor Welch, and Mary Welles.

Competitors (US)[]

Other major American news magazines:

  • The Atlantic (1857)
  • Bloomberg Businessweek (1929)
  • Mother Jones (1976)
  • The Nation (1865)
  • National Review (1955)
  • The New Republic (1914)
  • The New Yorker (1925)
  • Newsmax (1998)
  • Newsweek (1933)
  • U.S. News & World Report (1923)
  • The Weekly Standard (1925–2018)
  • WORLD (1986)

See also[]

Template:Portal

  • Heroes of the Environment
  • Lists of covers of Time magazine
  • "The Thriving Cult of Greed and Power", 1991 article about Scientology, by Richard Behar, which received the Gerald Loeb Award

References[]

  1. Template:Cite web
  2. Template:Cite web
  3. Template:Cite news
  4. Brinkley, The Publisher, pp 88–89
  5. Template:Cite web
  6. Template:Cite news
  7. Template:Cite web
  8. Template:Cite web
  9. Template:Cite web
  10. "Time Inc. Cutting Staff", Wall Street Journal, January 30, 2013. Retrieved February 12, 2013.
  11. "Time Inc to Shed 500 Jobs", Greenslade Blog, The Guardian, January 31, 2013. Retrieved February 12, 2013.
  12. 12.0 12.1 Template:Cite news
  13. Template:Cite web
  14. Template:Cite news
  15. Emma Graham-Harrison, "Top journalist sues Time magazine for ‘sex and age discrimination’", The Guardian, 5 August 2017; Mayer v. Time, Inc, No. 1:2017cv05613
  16. Vanessa Thorpe and Emma Graham-Harrison, "Sandi Toksvig sparks new gender pay row over QI fee," The Guardian, 8 September 2018.
  17. Template:Cite news.
  18. Template:Cite web
  19. Template:Cite news
  20. Template:Cite web
  21. Cite error: Invalid <ref> tag; no text was provided for refs named AllianceAuditedMedia
  22. Template:Cite web
  23. Template:Cite book
  24. Template:Cite news
  25. Template:Cite web
  26. MSNBC-TV report by Andrea Mitchell, April 17, 2008, 1:45 pm .
  27. Template:Cite news
  28. Template:Cite web
  29. Template:Cite web
  30. Template:Cite web
  31. Template:Cite news
  32. Template:Cite web
  33. Template:Cite web
  34. Template:Cite web
  35. Template:Cite news
  36. Template:Cite news
  37. Template:Cite news
  38. Template:Cite news
  39. Template:Cite news
  40. 40.0 40.1 Template:Cite web
  41. Template:Cite web
  42. Template:Cite web
  43. Template:Cite news
  44. Template:Cite news
  45. Template:Cite web
  46. Template:Cite web
  47. "Life.com's 2011 Photo Blog Awards", Life.com, as saved by the Wayback Machine on January 6, 2012. The citation reads:
    Elegant and commanding, intimate and worldly, Time magazine's beautifully designed LightBox blog is an essential destination for those who appreciate contemporary photography. Much more than photojournalism, Lightbox (which, like LIFE.com, is owned by Time Inc.) explores today's new documentary and fine art photography from the perspective of the photo editors at Time – arguably the strongest editors working in their field today. LightBox offers fascinating dispatches from every corner of the world...
  48. Template:Cite web
  49. 49.0 49.1 Template:Cite web
  50. Template:Cite web
  51. 51.0 51.1 51.2 Template:Cite web
  52. Template:Cite web
  53. Template:Cite book

Bibliography[]

  • Template:Citation
  • Template:Citation
  • Template:Citation
  • Template:Citation
  • Template:Citation
  • Template:Citation
  • Template:Citation
  • Template:Citation
  • Template:Citation
  • Template:Citation

External links[]

Advertisement